neljapäev, november 16, 2006
Iidsetel kultuurialadel

Kõigepealt käime paraveterinaaril külas. Selgituseks: Afganistanis on


Palun märkide keeles tualetti ja lapsed juhivad mu müüritagusesse majapidamisse; ringõue sees on suur elamine peidus. Palju igas vanuses naisi askeldab õues: vanadaam vuristab Singeriga, nooremad küpsetavad ahjus leiba ja talitavad loomi. Naised vaatavad mind pelglikult: puhtasse kuivkäimlasse juhatatakse mind lahkelt, kuid pilti teha kellestki ei lubata.

Pärast külaaelu nautimist asume teele Balkhi poole. Balkhi, millest on juttu nüüd ka eestikeelses Marco Polo reisiraamatus, kutsusid araablased “linnade emaks”; nii vaimustatud olid nad linna tähtsusest ja ilust. 329-327 e. Kr. oli Balkh Aleksander Suure baasiks; pärast seda Kreeka-Baktria kuningate pealinn. Väidetavasti elas siin ka Zarathustra.
Selle kohaga on seotud paljud islami kirjanduse, teaduse ja kunsti kuulsad nimed, näiteks Ibn Sina (Avicenna). Siin on sündinud Mawlana Jalaluddin Rumi, kelle teost Mathnawi loetakse pärsia kirjanduse tipuks.

Kolm päeva tagasi on Balkhis tapetud kohalik komanör ning õhkkond linnakeses ei ole sõbralik. Autojuhid muutuvad peagi närviliseks ja nii heidame vaid pilgu autoaknast iidsetele linnamüüridele. Teeme kiire ringkäigu väikeses võimsate puudega keskpargis, kus on madrassa jäänused ning kaunis väike pühamu Khwaja Parsa, mõlemad timuriidide ajast. Khwaja Parsa on püstitatud tuntud teoloogi auks, kes õpetas kuninganna Firuza Begami asutatud kolledzhis Heratis. (Ehk mäletate kevadisest Herati-loost: sealsed kuningannad olid vaimuvalged naisterahvad.) Pühamu õuel käin ka Balkhi Rabi’a - esimese islami perioodi pärsia keeles luuletava poetessi - haual.
(järgneb)