esmaspäev, november 26, 2007
Kooliskäimise okkaline rada Afganistanis III: kohtumine mulladega


Järgmisel hommikul kohtume Jalalabadi-lähedases madrassas kahe mullaga, isa ja pojaga. Inger on veendunud, et mullad - kes on siin arvamusliidrid - on võtmeks paljude lastega seotud probleemide lahendamisel. Kolmandat põlve mulla Kari Israrullah ja neljandat põlve mulla Fazrullah on osalenud seminaril, kus arutleti laste õiguste üle koraanist lähtuvalt. Selles lähenemises pole midagi uut tegelikult; hetkel loen huvitavat aruannet, kus islami õpetlased arutlevad laste baasõiguste üle islamis - koos näidetega koraanist.
Mullad kinnitavad, et nende võim ei ole ometi nii suur nagu meie, läänlased, seda ette kujutame: siinsetel pashtu aladel mängib sama suurt osa Pashtunwali ehk siis pashtude käitumiskood. Nii et otsuste tegemisel võib olla mängus pigem hõimutava kui islam.


Vestlus mulladega on omanäoline: kui esitada mingi küsimus, siis vastatakse mõistulugudega. Vahel tõuseb Fazrullah ja vaatab raamatust järele (meie vestlus toimub raamatukogus), et meile lugu jutustada. Näiteks. Prohvet kuulis, et isa tegi ühele oma lapsele kingituse ja küsis: miks ainult temale? Sa pead kingituse tagasi võtma, kui ka oma teisele lapsele kingitust ei tee. Loo moraal: sa pead lapsi võrdselt kohtlema.
Kui meie vestlus läbi ja madrassa õuel ringi vaatame, tunnen huvi, mis on kirjutatud kooli seinale, kus parajasti õppetöö käib. Ja vastus on:"Mida võid täna teha, ära lükka homse peale".